In de media
Studentenwerk: ‘We hebben geprofiteerd van onze grote database’
10-07-2008
Studentenwerk: ‘We hebben geprofi teerd van onze grote database’
In 2000 werd Studentenwerk opgericht door drie jonge, maar zeer succesvolle ondernemers. In rap tempo heeft het bedrijf een fl ink marktaandeel veroverd. Inmiddels hoort Studentenwerk bij de dertig grootste bedrijven in de Nederlandse flexbranche. En het vorige jaar liet zien dat aan die groei vooralsnog geen einde lijkt te komen. Medeoprichter Bram Bosveld (26) kon als financieel directeur over 2007 een ronduit indrukwekkende omzetgroei presenteren van maar liefst 106%. Bram Bosveld: ‘We hebben in de krappe arbeidsmarkt geprofiteerd van de consequente werkwijze die ons na acht jaar tijd een database heeft opgeleverd van 400.000 hoogopgeleide kandidaten. Zij schrijven zich online in op onze website en geven in hun profiel aan wat hun wensen en kwaliteiten zijn. Daardoor kunnen wij snel schakelen en iedere klant van geschikte kandidaten voorzien.’ Een deel van de enorme groei van Studentenwerk laat zich verklaren door het openen van vier nieuwe vestigingen in 2007. Maar afgezien daarvan blijkt het concept van dit jonge bedrijf goed aan te slaan bij opdrachtgevers. ‘Het grote verschil met andere bureaus is dat de kandidaten die online een profiel aanmaken vervolgens zelf solliciteren op baantjes. Je kunt als uitzendbureau wel zelf kandidaten gaan bellen die snel wat geld willen verdienen – want dat is natuurlijk het geval – maar dan heb je niet altijd gemotiveerde kandidaten. Omdat onze kandidaten zelf reageren op een vacature kunnen wij zeer gemotiveerde kandidaten garanderen. Dat wij vorig jaar zo konden groeien komt zeker doordat het voor veel flexbedrijven moeilijk was om goede mensen te vinden; wij konden die dankzij onze enorme database wel blijven leveren. Maar ook onze medewerkers hebben een belangrijke rol gespeeld. Dat zijn allemaal jonge mensen die – met zelf nog een hele carrière voor zich – bij- |
zonder gemotiveerd zijn en dus keihard hun best doen om mensen op de juiste plek te krijgen.’ In 2008 verwacht Bram Bosveld niet opnieuw een verdubbeling van de omzet. ‘We willen dit jaar met 60 procent groeien. Momenteel lopen we nog iets achter bij deze doelstelling, maar omdat wij altijd bijzonder veel kandidaten uitzenden in de zomermaanden denken we toch wel in de buurt van dit cijfer uit te gaan komen.’ Daarbij speelt Studentenwerk ook met plannen om ook in het buitenland zijn geluk te gaan beproeven, te beginnen in Duitsland. ‘Hoe dat er precies uit gaat zien moet nog blijken, maar er zijn al enkele websites in ontwikkeling en we hebben al iemand aangenomen die ons daar gaat helpen met acquisitie en marktverkenning. Als het iets op gaat leveren is het in de toekomst zeker mogelijk dat we ook in andere landen actief gaan worden.’ |