In de media
Studentenwerk: Succesverhaal MT
25-07-2007
25-06-2007 | webredactie
Hotdogs verkopen, golfballen rapen en vrije domeinnamen op internet verkopen. Het zijn enkele voorbeelden van werkzaamheden die we tijdens onze studententijd deden. We waren toen eigenlijk al bezig met het klein ondernemerschap. Toen één van ons op zoek was naar een studentenbaan en hier nauwelijks aanbod in kon vinden, ontstond het idee om een website te starten voor studenten die werk zochten.
We registreerden 7 jaar geleden de domeinnaam Studentenwerk.nl en creëerden een site die werkzoekende studenten koppelde aan bedrijven die op zoek zijn naar tijdelijke arbeidskrachten. In het begin was het lastig om bedrijven te overtuigen met ons te gaan werken. We waren klein en onbekend. We bedachten onze eigen aanpak en zijn gaan bellen, bellen en nog eens bellen. Als je maar lang genoeg blijft proberen, leren ze je naam vanzelf wel kennen. Deze persoonlijke benadering en ons uithoudingsvermogen bleek een succes.
Al snel hadden we een database van zo’n 3.000 studenten die op zoek waren naar een bijbaan. In het begin werd er veel geplakt en geknipt in mailtjes om de juiste match te maken. We waren zelf niet zo technisch en hebben toen onze buurjongen ingeschakeld om een database aan te leggen met alle studenten profielen. Vervolgens werden bedrijven per fax benaderd om voor 35 gulden een vacature te plaatsen, maar dat werd niet echt serieus genomen. Men dacht dat een vacature voor zo’n prijs niet veel voor zou stellen. Toen we de prijs verhoogden naar 150 gulden, stroomden de vacatures binnen. Zo zie je maar wat een beetje bluffen kan doen. Onze uit de hand gelopen hobby werd vanaf dat moment echt serious business en in 2002 hebben we een kantoorpand gehuurd in Hoofddorp. Naast de vacaturesite zijn we toen ook begonnen met uitzendwerk.
Tegenwoordig zoeken studenten en jonge mensen met name online naar werk en daarom kun je ze ook het beste op die manier benaderen. Andere uitzendbureaus werken nog met winkels. Wij draaien het proces in vergelijking met deze uitzendbureaus om. Bij ons moeten mensen eerst zelf interesse tonen in een baan, ze solliciteren online. We bellen geen mensen op om te kijken of ze interesse hebben in een vacature wat andere uitzendbureaus wel doen. Na deze online sollicitatie vindt er telefonisch een voorselectie plaats en de studenten die door de voorselectie komen worden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek met een recruiter op één van onze vestigingen in Nederland. Voordat een geschikte kandidaat wordt voorgesteld aan de klant checken wij dus eerst de kwaliteiten en referenties van de kandidaat zodat wij er zeker van zijn dat hun talent aansluit bij de behoefte van de opdrachtgever. Maatwerk dus! Daarmee onderscheiden we ons en dat blijkt de sleutel tot ons succes.
Klik hier om het gehele verhaal te lezen.
Al snel hadden we een database van zo’n 3.000 studenten die op zoek waren naar een bijbaan. In het begin werd er veel geplakt en geknipt in mailtjes om de juiste match te maken. We waren zelf niet zo technisch en hebben toen onze buurjongen ingeschakeld om een database aan te leggen met alle studenten profielen. Vervolgens werden bedrijven per fax benaderd om voor 35 gulden een vacature te plaatsen, maar dat werd niet echt serieus genomen. Men dacht dat een vacature voor zo’n prijs niet veel voor zou stellen. Toen we de prijs verhoogden naar 150 gulden, stroomden de vacatures binnen. Zo zie je maar wat een beetje bluffen kan doen. Onze uit de hand gelopen hobby werd vanaf dat moment echt serious business en in 2002 hebben we een kantoorpand gehuurd in Hoofddorp. Naast de vacaturesite zijn we toen ook begonnen met uitzendwerk.
Tegenwoordig zoeken studenten en jonge mensen met name online naar werk en daarom kun je ze ook het beste op die manier benaderen. Andere uitzendbureaus werken nog met winkels. Wij draaien het proces in vergelijking met deze uitzendbureaus om. Bij ons moeten mensen eerst zelf interesse tonen in een baan, ze solliciteren online. We bellen geen mensen op om te kijken of ze interesse hebben in een vacature wat andere uitzendbureaus wel doen. Na deze online sollicitatie vindt er telefonisch een voorselectie plaats en de studenten die door de voorselectie komen worden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek met een recruiter op één van onze vestigingen in Nederland. Voordat een geschikte kandidaat wordt voorgesteld aan de klant checken wij dus eerst de kwaliteiten en referenties van de kandidaat zodat wij er zeker van zijn dat hun talent aansluit bij de behoefte van de opdrachtgever. Maatwerk dus! Daarmee onderscheiden we ons en dat blijkt de sleutel tot ons succes.
Klik hier om het gehele verhaal te lezen.