Newsroom

Persberichten

Jongeren studeren niet sneller door studielening

02-11-2012

Jongeren studeren niet sneller door studielening

In het regeerakkoord dat deze week bekend is gemaakt, staat het zwart op wit: de basisbeurs, die nu nog wordt omgezet in een gift als studenten hun studie afronden, gaat verdwijnen. Vanaf het studiejaar 2014/2015 verandert deze basisbeurs in een lening die tegen een lage rente moet worden terugbetaald. Een van de redenen is dat deze lening het langstuderen moet tegengaan. Maar hoe plausibel is dat?

 

StudentenWerk heeft aan 688 jongeren gevraagd of zij, gespiegeld aan hun eigen situatie, inderdaad sneller zouden gaan studeren met een groeiende studielening in het achterhoofd. Wat blijkt: ruim acht op de tien respondenten zeggen dat zij niet denken dat de studielening langstuderen tegengaat. Ruim een kwart van de jongeren zegt zelfs niet te gaan studeren als zij daarvoor moeten lenen.

 

Studielening

 

Meer werken, minder studeren

De meesten jongeren (37%) zeggen extra te gaan werken om de lening zo laag mogelijk te houden. En daar zit het knelpunt: werken naast je studie kan je lening verlagen, maar ook je studie vertragen. Gemiddeld werken studenten 13 uur per week naast hun studie. Een grotere bijbaan heeft ook gevolgen voor het aantal uren dat je kunt studeren. Uit recent onderzoek van het Nibud blijkt dat studenten gemiddeld 365 euro per maand lenen, waardoor ze na 4 jaar studeren een studieschuld van 17.500 euro hebben opgebouwd, exclusief rente. Hier zou dan de basisbeurs, die voor uitwonende studenten momenteel 266,23 euro bedraagt, en voor thuiswonende studenten 95,61 euro, nog bovenop komen.

 

Bovendien lijkt de financiële situatie van veel jongeren te verslechteren. Het aantal loonbeslagen van mensen onder de 30 jaar is sinds 2011 explosief gestegen, met wel 20%, bleek deze zomer. Niet verwonderlijk dus dat een kwart van de jongeren de handdoek in de ring wil gooien. 

 

Duale studie als oplossing?

Toch maakt de dreigende schuldenlast ook creatieve ideeën los bij studenten. Thomas Smit (22) bijvoorbeeld pleit in de LinkedIn Group Gen Y & Z @ work voor een duale studie: een combinatie van werken en leren. Hij volgt sinds drie jaar de duale opleiding Commerciële economie aan de Hanzehogeschool Groningen en werkt daarnaast vier dagen per week als inkoopcoördinator bij een kwekerij. “Met een duale studie doe je al tijdens je opleiding relevante werkervaring op. Het bevalt me heel erg goed. Eens per week bespreken we met de mentorklas zaken die we in de praktijk tegenkomen en geven we elkaar tips. Daar heb ik heel veel aan. Bovendien verdien je met een ‘echte’ baan veel meer dan met een stage.”

 

Een duale studie is wel wat zwaarder dan een gewone studie, zegt Thomas. “Het is wel hard werken, maar als je gemotiveerd bent is dat geen probleem.” Hij heeft vooralsnog geen studievertraging opgelopen door zijn intensieve baan, maar daar maakt zich ook eigenlijk geen zorgen om. “Omdat ik me al in het werkveld bevind, drukt een half jaar extra studeren niet zo zwaar. Het is niet of mijn carrière daardoor stilstaat.”

Share me!