Persberichten
Jongeren laten zich niet verleiden door baangaranties
15-09-2010
Hoofddorp 15 september - Uit onderzoek van StudentenWerk blijkt dat studenten zich weinig aantrekken van commerciële acties van hogescholen en universiteiten. Als het gaat om de keuze voor een school kijken studenten allereerst naar kwaliteit en dan pas naar secundaire voorwaarden.
65% van de ondervraagden vindt het belangrijk dat het vakkenpakket dat bij de studie hoort goed aansluit bij zijn of haar ambitie. Ruim 20% vindt goede referenties van een school belangrijk. Pas daarna wordt gekeken naar locatie. 11% kiest voor een school die dichtbij huis ligt.
concurrentiestrijd
Elk jaar barst onder de verschillende hogescholen en universiteiten vanaf mei de strijd om nieuwe eerstejaars los. Schoolverlaters hebben inmiddels hun studiekeuze bepaald maar op welke onderwijsinstelling ze deze gaan volgen staat nog niet altijd vast.
Interessant is dat studenten zich nauwelijks laten beïnvloeden door garantievoorwaarden (3%). Terwijl een dergelijke actie nog in augustus de kranten haalde, toen de particuliere Foto Academie aan nieuwe studenten een geen-baan-geld-terug garantie aanbood. Toekomstige afgestudeerden van deze opleiding die binnen twee jaar nog steeds werkloos zijn, kunnen hierop aanspraak maken. Met deze garantie wil de academie zich onderscheiden van soortgelijke opleidingen. Of dit hiermee ook gelukt is, valt gezien de uitkomst van het onderzoek van StudentenWerk, te betwijfelen.
Vrienden zijn overigens de minst belangrijke factor bij het maken van een school keuze. Slechts 4 studenten vinden het belangrijk dat hun vrienden naar dezelfde school gaan.